Jakie witaminy należy przyjmować na porost włosów?

Jeśli czytałeś artykuł o wypadaniu włosów, to prawdopodobnie dlatego, że dotyczył on mężczyzn, którzy często są jedynymi adresatami artykułów i produktów związanych z wypadaniem włosów. W rzeczywistości jednak wypadanie włosów dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiety na każdym etapie życia. Przyczyny mogą być wewnętrzne – na przykład genetyka, hormony – lub zewnętrzne: niedobory żywieniowe i stres oksydacyjny.

Jeśli utrata włosów jest spowodowana czynnikami wewnętrznymi, suplementy mogą nie być zbyt pomocne. Dobra wiadomość jest jednak taka, że czynniki zewnętrzne (te, z którymi łatwiej sobie poradzić) występują znacznie częściej niż się większości ludzi wydaje, a odpowiednia suplementacja może pomóc. Najpierw jednak wyjaśnijmy, co rozumiemy przez czynniki zewnętrzne.

Jakie są główne czynniki zewnętrzne, które wpływają na zdrowie włosów?

Niedobory żywieniowe

Wszyscy wiemy, że zrównoważona dieta ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia, ale jest także niezbędna dla mocnych i zdrowych włosów. Najlepiej byłoby, gdyby Twoja dieta zawierała zrównoważoną ilość białka i zielonych liści, ale nawet w najlepszych dietach mogą występować luki. Znalezienie odpowiednich suplementów diety wspomagających ogólny stan zdrowia może pomóc w zapewnieniu odpowiednich warunków.

Stres oksydacyjny

Nasz organizm jest jak precyzyjnie wyregulowana maszyna, w której wiele ruchomych części współpracuje ze sobą, a utrzymanie go w równowadze jest niezbędne dla zachowania ogólnego zdrowia.

Nasze środowisko jest pełne tzw. wolnych rodników, czyli cząsteczek z nierówną liczbą elektronów. Dlatego wolne rodniki są często określane jako niestabilne. W tym miejscu z pomocą przychodzą przeciwutleniacze: przeciwutleniacze mogą przekazać wolnym rodnikom zapasowy elektron, który je neutralizuje, same nie stając się niestabilnymi. Wyobraź sobie, że jeden z przyjaciół daje drugiemu kawałek swojego jabłka.

Proces ten nazywany jest utlenianiem i zachodzi naturalnie w naszym organizmie. Jeśli jednak dojdzie do zaburzenia równowagi między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, niestabilne wolne rodniki mogą uszkodzić tkankę tłuszczową, lipidy i białka, które są głównym budulcem naszych włosów.

Jaki jest więc najlepszy sposób na długie, zdrowe włosy w obliczu tych czynników zewnętrznych? Oto sześć naszych ulubionych witamin i suplementów, które pomagają zachować gęste i pełne włosy.

 1.      Biotyna

Jeśli kiedykolwiek szukałeś witamin na porost włosów, prawdopodobnie natknąłeś się na biotynę, znaną również jako B7 lub witamina H. Biotyna pomaga organizmowi rozkładać białka, co jest niezbędne do wzrostu włosów i paznokci.

Większość ludzi pozyskuje biotynę w sposób naturalny z mięsa. Weganie i wegetarianie są zatem szczególnie narażeni na niedobór witaminy B7 i mogą czerpać z niej korzyści.

2.       Witamina C

Wiemy już, że równowaga między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami jest ważna dla zdrowia włosów, ponieważ zbyt wiele wolnych rodników może je uszkodzić. Witamina C ma silne właściwości antyoksydacyjne, które pomagają ograniczyć stres oksydacyjny wywołany przez wolne rodniki. Nasz organizm wykorzystuje witaminę C do produkcji kolagenu, białka, które odgrywa istotną rolę w strukturze włosa.

Jeśli wypadanie włosów jest objawem anemii, warto rozważyć przyjmowanie witaminy C, ponieważ może ona wspomagać wchłanianie żelaza. 

3.       Witamina D

Najnowsze badania wykazały związek między niedoborem witaminy D a wypadaniem włosów. Niedobór witaminy D jest powszechnym problemem w całych Stanach Zjednoczonych. Badania wykazały, że włączenie witaminy D do swojej rutyny może wspomóc wzrost mieszków włosowych, dlatego też jest to jedna z naszych najlepszych witamin dla zdrowych włosów.

Naszym największym naturalnym źródłem witaminy D jest światło słoneczne, ale trudno jest uzyskać jej wystarczającą ilość poprzez samo światło słoneczne – należy pamiętać o chmurach, budynkach i ubraniach. Regularne przyjmowanie witaminy D może pomóc w zapewnieniu organizmowi tego, czego potrzebuje, aby zachować zdrowie.

 4.      Żelazo

Nasz organizm wykorzystuje żelazo do przenoszenia tlenu przez czerwone krwinki, a jednym z głównych objawów niedoboru żelaza, zwłaszcza u kobiet, jest wypadanie włosów. Chociaż żelazo jest niezbędnym składnikiem zdrowej diety, zalecamy skonsultowanie się z lekarzem przed dodaniem suplementów żelaza do diety, ponieważ mogą one nie być konieczne, jeśli nie występują jego niedobory.

5.       Cynk

Cynk jest często wymieniany ze względu na jego korzystny wpływ na odporność, ale zbadano również jego pozytywny wpływ na wzrost i naprawę włosów. Niedobór cynku może prowadzić do wypadania włosów. Jeśli w diecie nie ma wystarczającej ilości cynku, można przyjmować suplementy.

6.       Białko

Choć większość ludzi kojarzy białko ze wzrostem i rozwojem mięśni, jest ono również składnikiem większości naszych włosów. Białko jest makroskładnikiem odżywczym, co oznacza, że w przeciwieństwie do witamin i składników mineralnych, nasz organizm potrzebuje go bardzo dużo.

Jeśli w Twojej diecie nie ma zbyt wiele białka, włączenie białka w proszku może pomóc dostarczyć Twojemu organizmowi tego, czego potrzebuje, aby utrzymać silne mięśnie, włosy i paznokcie.